mandag 1. juli 2013

Man tager hvad man haver: Deilig kyllinggryte!

Da jeg sto opp i morges tok jeg ut kyllingfileter fra frysen, uten å ha en plan. Jeg har tenkt og lurt og grublet på hva jeg skulle lage til middag, og på vei hjem fra jobb hadde jeg planen klar. Jeg skulle lage en kyllinggryte, inspirert av min kjære venninne Hanne, som alltid lager de deiligste kyllinggrytene. Problemet var bare at det jeg trodde jeg hadde i skapet slettens ikke var der, så da måtte jeg tenke enda litt til før jeg smekket sammen noe.

Og for en suksess! Det ble så godt! Lillebror, som elsker rå løk, men som ikke vil ha behandlet løk i maten og gjerne heller ikke paprika, sa ikke et ord. Middagen ble så god at jeg måtte knote ned hva jeg brukte og vil gjerne dele den med dere.

Til fire personer:
5 kyllingfileter - skjæres i store biter
1 løk i biter
1 fedd hvitløk
1 boks creme fraiche
2 blokker kyllingfond (Maggie)
Ca 1 stor spiseskje med tomatpuré
1 tomat i biter
1/2 rød paprika i biter
1/2 eple i biter
Basilikum (tørket)
Olivenolje med hvitløk (kan sløyfes)
Ca 1 dl vann
Salt & pepper
Ris

Sett på vannet til risen og hiv oppi risen når vannet er klart. Skjær kyllingfiletene i store biter, dryss på med salt og pepper. Legg kyllingen i stekepanne med smeltet smør. Stek på begge sider slik at du får en fin stekeskorpe, legg så kyllingen til side. Stek løken i smør til den er myk, hiv så oppi hvitløk. Jeg hadde også oppi en god skvett Jme Olivenolje med hvitløk. Vi fikk den i den ene goodiebagen fra Amundsen Spesial på Haugakos-bloggtreffet. Den er kjempegod og anbefales! Jeg har brukt den i pizzadeig også. Yum!

Hell oppi hele boksen med creme fraiche og begge blokkene med kyllingfond. Rør det godt sammen. Ta oppi tomatpuré og en dæsj basilikum. Når kyllingen er tatt av stekeplaten, så hiver du oppi en klatt smør og steker tomatbitene. Dryss over litt sukker. Når tomaten har begynt å bli myk, hiv oppi paprika og eple og la det surre en liten stund, de skal ikke bli for myke. Hell oppi vannet, tilsett mer vann om du vil ha gryten mer flytende. Ta oppi kyllingen, og la gryten småputre til kyllingen er gjennomkokt. Smak til med salt og pepper. Serveres med ris.
Man kan selvsagt bruke andre grønnsaker, og gjerne en boks tomater i stedenfor vanlig tomat.

DSC_0003pic

Jeg gleder meg til leftover-lunsj i morgen. Bon appetit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for en tilbakemelding! :)